By- og Kulturudvalget
Åben
Dagsorden
Tirsdag den 18-03-2014 kl. 08:30
Møntergården, Overgade 48, lokale Mønten
Besigtigelse Brockdorffvænget
Mødet forventes afsluttet kl. 12.00.
Oversigtsdagsorden: Åben dagsorden
12. Parkeringsfond - afvikling af fond og udkast til nye retningslinier (Lukket)
A: Sager til afgørelse i Økonomiudvalg/Byråd
1. Endelige anlægsregnskaber ultimo 2013
Åbent - 2014/016732
|
Sagsresumé
I henhold
til ”Principper for økonomistyring i Odense Kommune” skal der efter afslutning
af anlægsarbejde aflægges regnskab.
Anlægsarbejder, der er
bevilget i henhold til byrådsbeslutning, og som er afsluttede, forelægges til
byrådets godkendelse.
By- og Kulturforvaltningen
forelægger 62 afsluttede anlægsregnskaber i forbindelse med regnskab 2013.
Regnskaberne udviser et samlet merforbrug på 542.214 kr. svarende til 0,2 % af den samlede anlægsbevilling,
der udgør 264.911.129 kr.
|
Indstilling
By- og
Kulturforvaltningen indstiller til
udvalget, at byrådet godkender anlægsregnskaberne.
|
|
Sagsfremstilling
Herunder gives en oversigt
over samtlige anlægsprojekter, som er afsluttet i 2013.
Oversigt over
afsluttede anlæg i kr.
Projekt
|
Sted nr.
|
Bevilling
|
Forbrug
|
Afvigelse
|
002.02.09 - Anlægsarbejder
i offentlige bygninger
|
|
|
|
|
Risikostyring på tingskadeområdet,
installering af brandsikringsanlæg
|
011.301000
|
12.282.000
|
12.289.621
|
-7.621
|
Nedrivning 2013
|
080.010360
|
995.617
|
940.546
|
55.071
|
Toldbodgade 5-7
|
080.012003
|
11.000.000
|
10.997.194
|
2.806
|
Istandsættelse af lokaler
til projekt arbejdsrehabilitering
|
143.533003
|
1.800.000
|
1.787.654
|
12.346
|
Flytning af natvarmestuen
Pantheonsgade
|
483.000137
|
6.000.000
|
5.999.214
|
786
|
Østergade 55, dagvarmestue
|
483.000138
|
2.100.000
|
2.097.604
|
2.396
|
Klosterbakken, svømmehal
|
500.032001
|
23.667.123
|
23.671.847
|
-4.724
|
Genopretning af legepladser
|
500.301013
|
4.300.000
|
4.299.765
|
235
|
Arbejdsmiljøproblemer
Kroggårdsskolen
|
500.301045
|
3.966.000
|
3.966.452
|
-452
|
Ejby Skole, modernisering
|
500.301070
|
31.891.190
|
31.890.881
|
309
|
Spurvelundskolen,
modernisering
|
500.301074
|
8.099.794
|
8.125.536
|
-25.742
|
Pårup Skole, modernisering
|
500.301075
|
16.859.141
|
16.862.499
|
-3.358
|
Højmeskolen, modernisering
|
500.301078
|
11.500.000
|
11.611.851
|
-111.851
|
Tingløkkeskolen, modernisering
|
500.301079
|
18.301.000
|
19.309.167
|
-1.008.167
|
Ejbyskolen, fremrykning
|
500.301153
|
11.999.800
|
11.991.833
|
7.967
|
Ejerslykkeskolen, modernisering
|
500.301158
|
6.600.000
|
6.692.491
|
-92.491
|
Musikfaciliteter, skoler
|
500.301162
|
1.000.000
|
962.971
|
37.029
|
Bærbare Pc’er til alle
skolelærere
|
500.301165
|
10.000.000
|
9.953.836
|
46.164
|
Bækholmskolen, genopretning
efter brand
|
500.308002
|
6.000.000
|
5.793.364
|
206.636
|
Gæsteplejehus i Tarup
|
500.511070
|
3.000.000
|
2.984.405
|
15.595
|
Sanderumhus
|
500.521100
|
12.252.900
|
12.254.873
|
-1.973
|
Familiehus Vandværksvej
|
500.521101
|
500.000
|
467.433
|
32.567
|
|
|
|
|
|
002.02.10 Teknisk
Service
|
|
|
|
|
Ramme til vedligeholdelse
af kommunale bygninger 2013
|
080.010310
Fra
080.010410 i 14
|
2.536.259
+1.439.257
3.975.516
|
3.975.516
|
0
|
Ramme til opretningsarbejder
ved kommunale bygninger 2013
|
080.010350
Fra
080.010450 i 14
|
1.098.414
+501.196
1.599.610
|
1.599.610
|
0
|
Teknisk service enhed,
samling af budget fra andre forvaltninger
|
080.100000
|
1.408.293
|
1.412.884
|
-4.591
|
Energibesparende foranstaltninger
2013
|
080.010380
|
2.754
|
0
|
2.754
|
EBF, Bækholmen 90,
tilskud til vinduer
|
080.013030
|
15.000
|
15.000
|
0
|
EBF, Teaterhuset, efterisolering
af loft
|
080.013032
|
50.000
|
41.850
|
8.150
|
EBF, Skt. Klemensskolen,
renovering af belysning, etape 2
|
080.301053
|
220.000
|
220.000
|
0
|
EBF, Skt. Klemensskolen
renovering af belysning, etape 2B
|
080.301054
|
200.000
|
199.000
|
1.000
|
EBF, Risingsvej 25,
renovering af belysning
|
080.301055
|
45.000
|
45.500
|
-500
|
EBF, Højmeskolen, efterisolering
af tag
|
080.301056
|
300.000
|
300.000
|
0
|
EBF, Sct. Hans Skole, nye
kvistvinduer samt isolering af kviste
|
080.301057
|
196.000
|
276.900
|
-80.900
|
EBF, Abildgårdskolen, ny
ovenlysbånd
|
080.301058
|
225.000
|
310.085
|
-85.085
|
EBF, Kochsgade 16,
hulmursisolering samt rørisolering
|
080.370053
|
50.000
|
45.339
|
4.661
|
EBF, Østre Kulturcenter,
isolering af loft over ungdomsskole
|
080.370057
|
105.000
|
140.750
|
-35.750
|
EBF, Cecilievej 4,
etablering af varmepumpe
|
080.370058
|
200.000
|
212.350
|
-12.350
|
EBF, Kærbygårdevej 10,
etablering af solceller
|
080.370060
|
50.000
|
0
|
50.000
|
EBF, Sandhusvej 10,
varmeautomatik, ændring fra elvarme til fjernvarme
|
080.370061
|
50.000
|
52.957
|
-2.957
|
EBF, Windelsvej 145,
varmeautomatik
|
080.370062
|
30.000
|
29.093
|
907
|
EBF, Dalumgårds Alle 35F,
renovering af belysning samt varmeautomatik
|
080.374030
|
420.000
|
429.716
|
-9.716
|
EBF, Kanalvej 160,
etablering af solceller
|
080.374031
|
115.000
|
115.000
|
0
|
EBF, Kløvermosevej 91, ny
belysning
|
080.374032
|
30.000
|
34.376
|
-4.376
|
EBF, Odense Lufthavn,
etablering af varmepumpe, oliefyr nedlagt
|
080.374033
|
25.000
|
29.759
|
-4.759
|
EBF, Ejerslykke Vuggestue,
tilskud til vinduer
|
080.513030
|
50.000
|
50.000
|
0
|
EBF, Globehuset vuggestue,
efterisolering af loft og ydervægge
|
080.513031
|
54.000
|
57.732
|
-3.732
|
EBF, Platanhaven, tilskud
til vinduer
|
080.517030
|
85.000
|
0
|
85.000
|
EBF, Bryllevej 20,
varmestyring i hus A-D
|
080.550030
|
100.000
|
86.427
|
13.573
|
EBF, Camillagården, ny
belysning i gymnastiksal og redskabsrum
|
080.559030
|
20.000
|
31.032
|
-11.032
|
EBF, Schacksgade 39,
teknisk isolering
|
080.650070
|
350.000
|
334.180
|
15.820
|
|
|
|
|
|
002.03 Kultur
|
|
|
|
|
Projekter med særlige
ønsker og initiativer knyttet til kulturstrategien
|
403.364023
|
1.022.136
|
1.022.081
|
55
|
Etablering af bibliotekstilbud
i Korup Kultur og Idrætscenter
|
440.350020
|
312.284
|
312.284
|
0
|
|
|
|
|
|
002.04.02 Vej og
trafikområdet
|
|
|
|
|
Slidlag 2012
|
095.223211
|
8.340.173
|
8.259.025
|
81.148
|
Vejregulering 2013
|
095.223305
Til
095.223405 i 14
|
4.486.194
-2.247.060
2.239.134
|
2.239.134
|
0
|
Byudstyr 2013
|
095.223307
Til
095.223407 i 14
|
1.576.330
-515.805
1.060.525
|
1.060.525
|
0
|
Trafiksikkerhedsplan 2013
|
095.223308
Til
095.223408 i 14
|
22.974.680
-4.681.795
18.292.885
|
18.292.885
|
0
|
Bløde trafikanter 2013
|
095.223310
|
5.439.655
-2.948.735
2.490.920
|
2.490.920
|
0
|
|
|
|
|
|
002.04.04 Grønne
områder og kirkegårde
|
|
|
|
|
Arealerhvervelse, Tarup
Davinde
|
095.020182
|
10.000.000
|
10.000.000
|
0
|
Parker og legepladser
2012
|
095.020270
|
2.025.953
|
1.822.629
|
203.324
|
Renovering af stier/nyt
parkudstyr 2012
|
095.020272
|
1.173.436
|
1.184.764
|
-11.338
|
Grønne indsatser
(skovrejsning) 2013
|
095.020376
Fra
095.020476 i 14
|
1.128.393
206.928
1.335.321
|
1.335.321
|
0
|
|
|
|
|
|
002.04.08 Vintertjeneste
|
|
|
|
|
Materialeanskaffelser
2012
|
095.214214
|
2.532.634
|
2.437.682
|
94.952
|
|
|
|
|
|
By- og Kulturforvaltningen
|
|
264.911.129
|
265.453.343
|
-542.214
|
Bemærkninger:
Det samlede merforbrug er,
som det fremgår af ovenstående skema, sammensat af såvel mer- som
mindreforbrug på de enkelte anlægsbevillinger.
Den væsentligste afvigelse
vedrører projektet med modernisering af Tingløkkeskolen og skyldes en
vandskade under ombygningen samt merudgifter til gennemførelse af ændret
afledningsprojekt. Afvigelsen udgør 1,0 mio. kr.
|
Økonomi
Merforbruget
|
Bilag
Ingen bilag.
|
2. Årsberetning 2013 for de områder der hører under By-
og Kulturudvalget
Åbent - 2014/016743
|
Sagsresumé
By- og
Kulturforvaltningen fremsender årsberetning for 2013 for de drifts-, anlægs-
samt finansielle områder, der hører under By- og Kulturudvalget.
- Driftsområder med
overførselsadgang samt projekter med hel eller delvis ekstern finansiering udviser et netto merforbrug på 3,7 mio. kr., der
søges anvendt som vist i nedenstående tabel:
|
Mio. kr.
|
Mindreudgift på vintertjeneste
Finansierer delvist merudgift på vintertjeneste med
overførselsadgang
|
2,3
|
Mindreudgift på ældreboligområdet
Finansierer netto merforbrug på renter og afdrag
|
0,6
|
Ansøgning om overførsel af merforbrug til 2014
|
-6,6
|
I alt
|
-3,7
|
Overførslen
til 2014 svarer til 0,8 % af det korrigerede budget.
I forbindelse med budget 2014 er der indmeldt et forventet mindreforbrug på
serviceudgifter i 2013 på 17,5 mio. kr., der blev overført til 2014.
Regnskabet ville uden denne overførsel udvise et mindreforbrug på 13,8 mio.
kr. på områder med overførselsadgang samt projekter med hel eller delvis
ekstern finansiering.
- Driftsområder uden
overførselsadgang omfatter
vintertjeneste og udviser et merforbrug på 2,9 mio. kr., merudgiften
modsvares delvist af mindreudgifter til vintertjeneste under ”driftsområder
med overførselsadgang” på 2,3 mio. kr., vintertjenesten udviser herefter
et samlet merforbrug på 0,6 mio. kr.
- Anlægsområdet har en samlet mindreindtægt på 76,8 mio. kr.,
der er sammensat af mer- og mindreforbrug på de enkelte budgetområder.
Ved anlægsopfølgningen pr. 1/10 2013 var der forventet betydelige mindreindtægter
på salg af jord og bygninger. Efter aftale med Borgmesterforvaltningen
blev det indstillet, at mindreindtægterne ville blive håndteret i forbindelse
med regnskabsafslutningen.
De væsentligste afvigelser er på salgsindtægter under jordforsyning,
56,2 mio. kr. samt mindreindtægter på salg af beboelsesejendomme og salg
af Rugårdsvej 60, 49,1 mio. kr., i alt 105,3 mio. kr.
Der søges om budgettilpasning på 83,9 mio. kr. vedrørende manglende indtægter
fra salg af grunde og bygninger. De konjunkturfølsomme anlægsområder
blev overført til Økonomiudvalget i forbindelse med vedtagelsen af
budget 2014, og budgettilpasningen er en forudsætning for, at området
fremadrettet kan blive selvregulerende, og at jordforsyningsområdet kan
virke understøttende for de helt overordnede mål for byudviklingen i
Odense Kommune.
På de resterende områder søges der om overførsel af 7,6 mio. kr. i netto
mindreudgifter, fordelt med 19,0 mio. kr. i udgiftsbudget til 2014 og
11,4 mio. kr. i indtægtsbudget til 2015.
- Afvigelsen mellem
regnskabsresultatet på 76,8 mio. kr. og den søgte budgettilpasning, 83,9
mio. kr. og de forventede overførsler, 7,6 mio. kr. udgør 0,5 mio. kr.,
der kan henføres til merudgifter på afsluttende anlægsarbejder.
Merudgiften på de afsluttende anlægsarbejder svarer til 0,2 % af den samlede
anlægsbevilling, der udgør 264,9 mio. kr.
- Det finansielle
område, der omfatter
renter og afdrag på ældreboligområdet samt støttet byggeri, udviser et
samlet mindreforbrug på 13,8 mio. kr., som er sammensat af
mindreudgifter til støttet byggeri på 14,4 mio. kr., der kan henføres
til forskydning af Viva-projektet, der søges overført til 2014, samt
merudgifter vedrørende renter og afdrag på ældreboligområdet, der er
hvile-i-sig-selv, på 0,6 mio. kr.
Merudgiften på ældreboligdelen finansieres via tilpasning på driften.
|
Indstilling
By- og
Kulturforvaltningen indstiller til By-
og Kulturudvalget, at byrådet godkender:
- By- og Kulturudvalgets samlede årsberetning for
2013.
- På driftsområde med overførselsadgang
søges om:
b1: Merforbrug på 5.753.692 kr. overføres til 2014.
b2: 607.743 kr. tilgår kassen til dækning af
merudgifter på ældreboligområdet vedrørende renter og afdrag.
b3: Mindreforbrug på 2.301.000 kr. vedrørende
vintertjeneste tilgår kassen (se også indstillingspunkt c1).
- På driftsområde uden overførselsadgang
søges om:
c1: Finansiering via kassebeholdningen af merforbrug
på 2.865.372 kr. vedrørende vintertjeneste.
- For projekter med hel eller delvis
ekstern finansiering indenfor servicerammen søges om:
d1: Merforbrug på 834.470 kr. overføres til 2014.
- På anlægsområdet søges om:
e1: Netto mindreudgift på 7.608.257 kr. overføres
til forbrug i 2014 med 19.008.257 i udgiftsbudget og til 2015 med indtægtsbudget
på 11.400.000 kr.
e2: Finansiering via kassebeholdningen af merforbrug
på 548.968 kr. vedrørende afsluttede anlægsprojekter.
e3: Finansiering via kassebeholdningen af
mindreindtægt vedrørende salg af grunde og bygninger, 83.890.983 kr.
- På de finansielle områder søges
om:
f1: Mindreforbrug på 14.383.675 kr. vedrørende balanceforskydninger
overføres til 2014.
f2: Merforbrug på 607.743 kr. vedrørende renter og
afdrag på ældreboligområdet finansieres af kassen. Merforbruget dækkes af
tilgang til kassen under drift. Merforbruget består af merforbrug på renter
på 3.577.832 kr. samt et mindreforbrug på afdrag på 2.970.089 kr.
|
|
Sagsfremstilling
By- og Kulturforvaltningen
fremsender årsberetning for 2013.
Driftsområdet:
1.000 kr.
|
Vedtaget budget
2013
|
Korrigeret budget
2013
|
Regnskab 2013
|
Afvigelse
|
Forslag
til overførsel
|
Med overførselsadgang:
|
|
|
|
|
|
2.1 Fællesadministration
|
23.909
|
3.874
|
21.473
|
-17.599
|
-12.182
|
2.2 Plan og byggeri
|
283.514
|
310.163
|
319.316
|
-9.153
|
-3.000
|
2.3 Kultur
|
200.288
|
201.146
|
199.591
|
1.555
|
1.555
|
2.4 Natur, miljø og trafik
|
387.167
|
331.470
|
309.118
|
22.352
|
7.873
|
Uden overførselsadgang:
|
|
|
|
|
|
2.4 Natur, miljø og trafik
|
22.579
|
28.972
|
31.837
|
-2.865
|
0
|
Projekter med hel eller delvis ekstern finansiering
|
|
|
|
|
|
Indenfor servicerammen:
|
228
|
-1.205
|
-370
|
-835
|
-835
|
Udenfor servicerammen:
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
By- og Kulturudvalget
|
917.685
|
874.420
|
880.965
|
-6.545
|
-6.589
|
- = merforbrug + =
mindreforbrug
Driftsområder med
overførselsadgang
Budgetområde 2.1
Fællesadministration
Merudgiften kan henføres
til godkendt overførselspulje i forbindelse med budgetvedtagelsen på 17,5
mio. kr.
Budgetområde 2.2 Plan
og Byggeri
Merforbruget kan primært
henføres til en merudgift på 8,7 mio. kr. på rengøring svarende til ca. 7 %
af budgettet. Der er igangsat initiativer til at sikre fremadrettet
budgetoverholdelse.
Budgetområde 2.3 Kultur
Mindreforbruget der kan
henføres til øvrige kulturaktiviteter udgør 1,6 mio. kr.
Budgetområde 2.4
Natur, miljø og trafik
Mindreudgiften på 22,3 mio.
kr. kan primært henføres til mindreudgifter til administration, vej- og
trafikområdet samt en engangs mindreudgift på kollektiv trafik.
Driftsområder uden
overførselsadgang
Området omfatter
vintertjeneste og merforbruget udgør 2.865.372 kr., der delvist modsvares af
mindreudgifter på området med overførselsadgang, hvor der ligeledes er en del
vintertjeneste med et mindreforbrug på 2.301.000 kr. Netto merforbruget på
564.372 søges finansieret via kassen.
Projekter med hel eller
delvis ekstern finansiering
Afvigelsen, der udgør
834.470 kr., søges overført til 2014, kan henføres til tidsmæssige
forskydninger mellem afholdelsen af udgiften og modtagelse af indtægterne.
Anlægsområdet
1.000 kr.
|
Vedtaget budget
2013
|
Korrigeret budget
2013
|
Regnskab 2013
|
Afvigelse
|
Forslag
til overførsel
|
2.2 Plan og byggeri
|
101.704
|
166.457
|
261.675
|
-95.218
|
-10.411
|
2.3 Kultur
|
57.812
|
4.819
|
3.277
|
1.542
|
1.542
|
2.4 Natur, miljø og trafik
|
217.092
|
241.133
|
224.288
|
16.845
|
16.477
|
By- og Kulturudvalget
|
376.608
|
412.409
|
489.240
|
-76.831
|
7.608
|
- = merforbrug + =
mindreforbrug
Anlægsområdet udviser en
samlet netto mindreindtægt på 76,8 mio. kr., der er sammensat af såvel mindreudgifter
som mindreindtægter.
Der søges om budgettilpasning
på 83,9 mio. kr. vedrørende manglende indtægter fra salg af grunde og
bygninger.
Endvidere søges om
overførsel af mindreudgifter på 7,6 mio. kr., fordelt med udgiftsbudget i
2014 på 19,0 mio. kr. og indtægtsbudget i 2015 på 11,4 mio. kr.
Forskellen mellem regnskab
og forslag til overførsler, der udgør 0,5 mio. kr. kan henføres til
merudgifter til anlægsarbejder, der afsluttes ultimo 2013.
Specifikation af overførslerne
fremgår af vedhæftede bilag: Specifikation af overførsler fra 2013 til 2014
og 2015.
Budgetområde 2.2 Plan
og Byggeri
Samlet mindreindtægt udgør
95,2 mio. kr. og er sammensat af:
Mio. kr.
|
Afvigelse
|
Budget-
tilpasning
|
Overførsel til
2014 og 2015
|
Mindreudgift til anlægsarbejde under administration
|
0,3
|
|
0,3
|
Mindreudgifter til byfornyelse som følge af forskydning
i gennemførelsestakten på byfornyelsesprojekter
|
2,4
|
|
2,4
|
Mindreindtægt på jordforsyningsområdet som følge af
manglende salg
|
-55,8
|
-56,3
|
0,5
|
Mindreudgifter på jordforsyningsområdet på grund af
forskydning i byggemodningstakten
|
11,8
|
|
11,8
|
Mindreindtægter vedrørende salg af udlejningsbygninger
|
-49,1
|
-27,6
|
-21,5
|
Merudgifter til anlægsarbejder i offentlige bygninger
|
-3,1
|
|
-3,1
|
Merudgifter til anlægsarbejder under teknisk service
|
-1,7
|
|
-1,7
|
I alt
|
-95,2
|
-83,9
|
-11,3
|
Afvigelsen på 0,9 mio. kr.
kan henføres til merudgifter på afsluttede anlægsarbejder.
Budgetområde 2.4 Natur,
miljø og trafik
Der søges om overførsel af
16,4 mio. kr. til forbrug i 2014. Mindreforbruget er sammensat af såvel
mindre- som merforbrug på de enkelte bevillinger, hvoraf de væsentligste er:
Mio. kr.
|
Afvigelse
|
Trafik- og mobilitetsplan
|
14,4
|
Munkebjergvejs forlængelse
|
6,3
|
Rammer til vejregulering, byudstyr, trafiksikkerhed og
bløde trafikanter
|
10,3
|
Kanalforbindelsen
|
-15,5
|
Øvrige projekter
|
0,9
|
I alt
|
16,4
|
De finansielle områder
1.000 kr.
|
Vedtaget budget
2013
|
Korrigeret budget
2013
|
Regnskab 2013
|
Afvigelse
|
Forslag
til overførsel
|
Balanceforskydninger
|
11.162
|
21.395
|
7.011
|
14.384
|
14.384
|
Renter (Ældreboliger)
|
16.403
|
16.403
|
19.981
|
-3.578
|
0
|
Afdrag (Ældreboliger)
|
24.434
|
24.434
|
21.464
|
2.970
|
0
|
By- og Kulturudvalget
|
51.999
|
62.232
|
48.456
|
13.776
|
14.384
|
- = merforbrug + =
mindreforbrug
Merudgiften til renter og
afdrag på ældreboliger, 0,6 mio. kr., skal ses i sammenhæng med
driftsresultatet på ældreboligområdet, der udviser en mindreudgift.
Ældreboligområdet er
hvile-i-sig-selv-område og er fra 2014 flyttet til område uden
overførselsadgang.
Mindreudgiften på
balanceforskydninger skyldes forskydninger i udbygningstakten af støttede
boliger.
|
Økonomi
Konsekvenser for
serviceramme og kassebeholdning.
Opfølgning på udvalgets
serviceramme:
1.000 kr.
|
2013
|
2014
|
I alt
|
Driftsområde med
overførselsadgang
|
-2.845
|
5.754
|
2.909
|
Driftsområde uden
overførselsadgang
|
-2.865
|
0
|
-2.865
|
Projekter
|
-835
|
835
|
0
|
Samlet påvirkning på serviceudgifterne
|
-6.545
|
6.589
|
44
|
- = forværring af
servicerammen
Sagen har følgende
påvirkning af kassebeholdningen:
1.000 kr.
|
2013
|
2014
|
2015
|
Samlet
|
Driftsområde med
overførselsadgang
|
-2.845
|
5.754
|
0
|
2.909
|
Driftsområde uden
overførselsadgang
|
-2.865
|
0
|
0
|
-2.865
|
Projekter
|
-835
|
835
|
0
|
0
|
Anlægsområdet
|
-76.831
|
-19.008
|
11.400
|
-84.439
|
Det finansielle område
|
13.776
|
-14.384
|
0
|
-608
|
Samlet påvirkning på kassebeholdningen
|
-69.600
|
-26.803
|
11.400
|
-85.003
|
-= kassetræk + =
kasseforbedring
|
Bilag 1. Specifikation af overførsler fra 2013 til 2014 og 2015 (Specifikation af overførsler fra 2013 til 2014 og 2015.pdf)
|
3. Klimatilpasningsplan - Tillæg til kommuneplan
2009-2021 Endelig vedtagelse
Åbent - 2013/035633
|
Sagsresumé
By- og
Kulturudvalget godkendte den 12/11 2013 at sende kommuneplantillæg nr. 1
(bilag 1) samt den tilhørende baggrundsrapport (bilag 2) i høring. Tillægget
og baggrundsrapporten har nu været i 8 ugers høring og er klar til endelige vedtagelse.
Klimatilpasningsplanen
indeholder en kortlægning af, hvor der kan forventes oversvømmelsesproblemer
i tilfælde af skybrud og/eller stormflod i Odense Kommune.
I offentlighedsperioden for
klimatilpasningsplanen er der indkommet 4 indsigelser og 5 bemærkninger, som
efterfølgende er blevet inddelt i 2 temaer: Områdeudpegning og handlinger. Henvendelserne
har ikke givet anledning til ændringer. Der er foretaget enkelte
konsekvensrettelser i planen.
|
Indstilling
By-og
Kulturforvaltningen indstiller til udvalget,
at byrådet godkender:
- Forslag til
kommuneplantillæg nr. 1 herunder den tilhørende baggrundsrapport vedtages.
- Høringssvarene bliver
taget med i det videre arbejde og besvares som foreslået.
|
Sagsfremstilling
Klimatilpasning er særlig
relevant for Odense Kommune, idet Odense Fjord som et af 10 områder i Danmark
er udpeget i EU-oversvømmelsesdirektivet. Det medfører et særligt ansvar for
klimatilpasning og beredskab ved oversvømmelser som følge af stormflod. Som
en konsekvens af udpegningen er Odense Kommune forpligtet til at supplere
klimatilpasningsplanen med en risikostyringsplan, som skal være offentliggjort
senest den 22/12 2014. Ved udarbejdelse af klimatilpasningsplanen har By- og
Kulturforvaltningen vurderet og undersøgt, hvor i kommunen oversvømmelser kan
gøre størst skade.
Konsekvensrettelser
Efter høringsperioden er
der indsat en uddybning af de miljømæssige konsekvenser i kommuneplantillægget.
Her er det præciseret, at miljøscreeningen omfattede en vurdering af planen
jf. Habitatsbekendtgørelsen. Ud fra resultatet af miljøscreeningen er det
vurderet, at der ikke skal foretages en yderligere konsekvensvurdering, da
der jf. planen ikke foretages fysiske ændringer eller påvirkninger.
Beredskab
Da Odense
i december 2013 blev ramt af stormflod, havde beredskabet ikke pumpekapacitet
til selv at pumpe vandet væk.
Odense er sårbar
ved stormflod, fordi man er afhængig af, at hjælpen kommer udefra. Men under
de nuværende forhold kan Odense ikke regne med, at hjælpen vil være
tilgængelig fra staten i lignende situationer. Dels fordi der andre steder
kan være større behov, og dels fordi broerne kan være lukkede. De afhjælpende
foranstaltninger er et vigtigt element i klimatilpasningen. Der udarbejdes en
særskilt "klimatilpasnings-beredskabsplan" under ledelse af Odense
Brandvæsen og med deltagelse af relevante aktører fra By- og Kulturforvaltningen.
Høringssvar
I høringsperioden er der
kommet 4 indsigelser og 5 bemærkninger. Naturstyrelsen har ikke haft nogen
kommentar. Høringssvarene er overordnet opdelt i 2 temaer: Områdeudpegning og
handlinger:
Områdeudpegning
Kortlægningen og
udpegningen af fokusområder har givet anledning til reaktioner fra borgerne.
Borgere, som bor i et fokusområde, har generelt reageret positivt på
udpegningerne og rost sagligheden af kortlægningen. Der er også udtrykt
forventning om, at udpegningerne følges op af handlinger.
Nogle borgere, som bor i
oversvømmelsesområder/prioritetsområder uden for fokusområderne, er mere
bekymrede. De oplever, at kloakledningsnettet er underdimensioneret. Andre
borgere har bemærket, at kommunen løbende giver tilladelse til udstykning af
nye grunde i nærområdet uden samtidig at udbygge kloaknettet. Borgerne
oplyser, at flere har haft problemer med at få vandskaderne dækket. Som følge
af gentagne vandskader er forsikringsselskaberne begyndt at stille skærpede
forsikringsvilkår.
Der er et ønske om, at
stormflodsområdet bliver analyseret for omfang af forventede oversvømmelser.
Handlinger
En borger har stillet
forslag om, at den fremtidige håndtering af vandmasser blandt andet sker ved
at genskabe en del af den gamle Næsbyhoved Sø og samtidig genetablere
forbindelsen mellem søen og vandløbene. Projektet er allerede beskrevet i forbindelse
med, at Byforeningen for Odense har lavet et planforslag for en delvis genskabelse
af søen. http://www.odensebyforening.dk/slotsbanken.pdf
Nogle borgere gør opmærksom
på, at der er problemer ved rensningsanlægget ved Stigevej. Ved skybrud løber
vandet tilbage, og derved bliver regnvand blandet med kloakvand, som kan løbe
ned i kældrene. Der ønskes derfor fokus på separering af regnvand og
spildevand.
Der er forslag om, at der
oprettes en stormflodssikringspulje, og der spørges om, hvilke
støttemuligheder der er, hvis borgene selv ønsker at afkoble vandet.
Nogle borgere vil gerne
have afklaret muligheden for at stoppe oversvømmelser ved Gabet, samt have en
afklaring af hvor stort behov der er for diger. Ydermere er der forslag om, at
kloakdæksler sikres ved skybrud, så de ikke presses op af vandtrykket.
Alle kommentar og svar kan
ses i hvidbogen (bilag 3).
|
Økonomi
I forbindelse med
budgetprocessen for budget 2015 vil det indgå, om der skal omprioriteres
midler til finansiering af ressourcer til arbejdet med klimatilpasning (2
årsværk). Det er et nyt fagområde for kommunen, og der vil i de kommende år være
øget behov for ressourcer til, i samarbejde med VandCenter Syd, at gennemføre
en forebyggende klimatilpasning.
Klimatilpasningsplanen
angiver de overordnede prioriteringer for den kommende klimatilpasning.
Forslag til konkrete tiltag vil blive fremlagt i en efterfølgende handlingsplan,
som også vil indeholde overslag over de økonomiske konsekvenser.
Handlingsplanen vil blive politisk behandlet i 2015, og økonomiske
konsekvenser vil derfor indgå i forbindelse med udarbejdelse af forslag til
budget 2016-19.
Det skal bemærkes, at der
er mulighed for, at dele af projekterne kan blive gennemført i regi af
VandCenter Syd. Det skal endvidere bemærkes, at der med den ny lovgivning er
mulighed for, at VandCenter Syd kan betale op til 75 % af de udgifter, som er
relateret til klimatilpasning af vandløb, veje eller grønne områder. Sidstnævnte
forudsætter dog, at projekterne er billigere end en traditionel løsning, der
er baseret på udbygning af kloaksystemet. De resterende 25 % skal finansieres
af Odense Kommune eller af private projektejere.
Der skal udarbejdes en
særskilt "klimatilpasnings-beredskabsplan" hurtigst muligt. Når denne
plan skal vedtages, vil der blive fremlagt forslag til budget for indkøb af
diverse udstyr, der kan give en forøget pumpekapacitet, der kan modsvare
skader ved stormflod og ekstrem regn. Det vurderes, at dette med fordel vil
kunne ske i et samarbejde med de øvrige fynske kommuner, som vil kunne være
med til at sikre en samlet forbedret beredskabsindsats.
|
Bilag 1. Bilag 1 - Kommuneplan 2013 Tillæg Nr.1 Klimatilpasning (Kommuneplan 2013 Tillæg Nr. 1 Klimatilpasning.pdf) 2. Bilag 2 - Baggrundsrapport til kommuneplantillæg nr. 1 (Baggrundsrapport til Kommuneplan Tillæg Nr. 1.pdf) 3. Bilag 3 - Hvidbog klimatilpasning (Bilag 3 Hvidbog klimatilpasning.pdf)
|
4. Tunnel under Rismarksvej - udformning af
rampetilslutninger
Åbent - 2013/190967
|
Sagsresumé
På mødet
den 3/12 2013 besluttede By- og Kulturudvalget at udsætte sagen med henblik på at tilvejebringe
yderligere oplysninger, blandt andet spørgsmålet om, hvordan
rampetilslutningen vestfra mest hensigtsmæssigt udformes samt med udgangspunkt
i, at Rugvang ikke lukkes.
Denne sag belyser
muligheder for 2 forskellige rampetilslutninger
vest for Rismarksvej og belyser
konsekvenserne af de enkelte løsningsforslag.
Løsningsforslag 1b vurderes
at give de bedste adgangsforhold for skoleelever.
|
Indstilling
By- og
Kulturforvaltningen indstiller til
udvalget, at byrådet godkender:
- Der frigives en
anlægsbevilling ”Tunnel, Rismarksvej”, der stilles til rådighed for By-
og Kulturforvaltningen, budgetområde 2.4 Natur, Miljø og Trafik på
31.000.000 kr. med forbrug i 2014 på 6.500.000 kr., i 2015 på 16.500.000
kr. og 8.000.000 kr. i 2016.
- Anlægsbevillingen
finansieres af afsatte rådighedsbeløb under budgetområde 2.4 Natur,
Miljø og Trafik, anlægsprojekt ”Tunnel, Rismarksvej” og anlægsrammerne
”Vejreguleringer”, ”Byudstyr”, ”Trafiksikkerhedsplanen” og ”Bløde
trafikanter”, jf. økonomiafsnittet.
By- og
Kulturforvaltningen indstiller, at
udvalget godkender:
- Løsningsforslag 1b om
etablering af ny tunnel under Rismarksvej
- By- og
Kulturforvaltningen bemyndiges til at forhandle direkte med berørte
lodsejere for hurtigst mulig overtagelse af arealerne, såfremt lodsejer
ønsker det.
- By- og Kulturudvalget
udpeger et medlem til at lede åstedsforretning. Der indvarsles til
åstedsforretning, i henhold til kapitel 5 i lov om offentlige veje.
|
|
Sagsfremstilling
Forvaltningen
har udarbejdet 2 forslag til rampetilslutninger vest for Rismarksvej, der
belyser konsekvenserne for henholdsvis:
·
Løsningsforslag 1a og 1b med
ramper langs Rugvang.
·
Løsningsforslag 2a og 2b med
ramper langs Hvidkløvervej.
De to ”a”
alternativer tilgodeser tilgængelighed for alle med maksimal 50 promille stigning/fald
på ramperne samt reposer pr. 10-12 m.
Denne
løsning er eksempelvis anvendt ved tunnel under Sdr. Boulevard til Hunderupskolen.
De to ”b” alternativer
begrænser arealerhvervelsen ved anvendelse af stejlere ramper i
overensstemmelse med Vejreglernes absolutte øvre grænse (maksimal 70 promille
stigning/fald).
Eksempelvis
er Langesøstien ført under Rismarksvej i tunnel med ramper på over 80
promille. Stibro mellem by og havn bliver anlagt med 70 promille.
Ejere af
de berørte ejendomme samt Odense Handicapråd og Ældrerådet er orienteret om alternativerne.
De enkelte
løsningsforslag:
Generelt:
Øst for
Rismarksvej er eneste ændring placeringen af cykelsti og fortov, således at
fortov nu er placeret nærmest de tilgrænsende ejendomme. Ramperne foreslås anlagt
med maksimalt 50 promille stigning/fald.
Linjeføringen
er placeret langs Rugvangs nordlige vejside, dels af trafiksikkerhedsmæssige
årsager (færrest krydsende biler) og dels for at opretholde vejadgang til
Rugvang fra Risvangen.
Forslag
1 – Ramper langs Rugvang:
Løsningsforslag
|
Tilgængelig
for alle
|
Antal ekspropriationer
|
Overslag
|
Total
|
Delvis
|
1a -
50 ‰
|
Ja
|
4
|
2
|
35,4 mio.
kr.
|
|
Fordele:
|
·
Direkte tilslutning fra sti
langs Rugvang til vestlige rampe.
·
Forslaget tilgodeser
tilgængelighed for alle.
·
Skråning mod
nord vil reducere utryghed ved at færdes i tunnelen.
|
Ulemper:
|
- Forslaget forudsætter at stitrafikanter fra nord benytter
Lucernevej frem for Hvidkløvervej.
- Forslaget
indebærer fuld ekspropriation af
Rugvang 57.
- Forslaget
indebærer større arealerhvervelse fra Hvidkløvervej
2.
|
Løsningsforslag
|
Tilgængelig
for alle
|
Antal ekspropriationer
|
Overslag
|
Total
|
Delvis
|
1b -
70 ‰
|
Nej
|
3
|
1
|
31,0
mio. kr.
|
|
Fordele:
|
·
Direkte tilslutning fra
dobbeltrettet sti langs Rugvang til vestlige rampe.
- Stitrafikanter fra nord kan vælge mellem både Lucernevej
og Hvidkløvervej.
- Forslaget
indebærer ikke arealerhvervelse vest for Hvidkløvervej.
·
Skråning mod
nord vil reducere utryghed ved at færdes i tunnelen.
|
Ulemper:
|
·
Forslaget indebærer stejle ramper, som
henviser gangbesværede til krydsning
i signalet.
·
Enkelte vurderes at få behov
for at trække cyklen op ad rampen.
|
Forslag
2 - Ramper langs Hvidkløvervej:
Løsningsforslag
|
Tilgængelig
for alle
|
Antal ekspropriationer
|
Overslag
|
Total
|
Delvis
|
2a -
50 ‰
|
Ja
|
4
|
2
|
35,0
mio. kr.
|
|
Fordele:
|
·
Forslaget tilgodeser
tilgængelighed for alle.
- Stitrafikanter fra nord kan vælge mellem både Lucernevej
og Hvidkløvervej.
·
Skråning mod
nord vil reducere utryghed ved at færdes i tunnelen.
|
Ulemper:
|
- Mindre attraktiv tilslutning fra dobbeltrettet sti langs
Rugvang til vestlige rampe.
- Forslaget
indebærer fuld ekspropriation af 4 ejendomme.
|
Løsningsforslag
|
Tilgængelig
for alle
|
Antal ekspropriationer
|
Overslag
|
Total
|
Delvis
|
2b -
70 ‰
|
Nej
|
3
|
2
|
31,0
mio. kr.
|
|
Fordele:
|
- Stitrafikanter fra nord kan vælge mellem både Lucernevej
og Hvidkløvervej.
·
Skråning mod
nord vil reducere utryghed ved at færdes i tunnelen.
·
Forslaget
indebærer ikke fuld ekspropriation vest for Hvidkløvervej.
|
Ulemper:
|
- Mindre attraktiv tilslutning fra dobbeltrettet sti langs
Rugvang til vestlige rampe.
·
Forslaget indebærer stejle ramper, som
henviser gangbesværede til krydsning
i signalet.
·
Enkelte vurderes at få behov
for at trække cyklen op ad rampen.
|
Beskrivelse af løsningsforslag
Stiunderføringen udføres i 2 etaper, således at
trafikken på Rismarksvej kan afvikles i 2 spor i anlægsperioden.
Anlægsperioden forventes at vare ca. 6-8 måneder.
For bløde trafikanter fra vest foreslås etableret en
ny belyst dobbeltrettet fællessti med fast belægning gennem det grønne område
mellem Juvelvej og Rubinvej. På strækningen af Rugvang mellem Rubinvej og
Hvidkløvervej etableres en dobbeltrettet cykelsti samt separat fortov. For
disse trafikanter sker adgang til tunnelen via trappeanlæg eller via
Hvidkløvervej.
De 2 løsningsforslag er vist på vedhæftede
skitsetegninger bilag 1 - 4.
Trafik i Odense
2013-2015
Krydset Rismarksvej/Rugvang var planlagt ombygget i
2013.
Ombygningen af krydset afventer valg af
løsningsforslag for tunnel under Rismarksvej. Krydsombygningen gennemføres i
forbindelse med etablering af tunnel under Rismarksvej.
|
Økonomi
Budgetforhandlingerne for
budget 2014 resulterede i, at projektet skal finansieres under By- og
Kulturudvalgets samlede anlægsbudget.
Projektet foreslås
gennemført over tre budgetår, 2014-2016 jf. nedenstående.
I budgetår 2014 foreslås frigivet midler til
udarbejdelse af rådgiverudbud og detailprojektering samt til at forhandle
direkte med berørte lodsejere for hurtigst mulig overtagelse af nødvendige
arealer, såfremt lodsejerne ønsker/alternativt ved ekspropriation.
Anlægsøkonomi – 1.000 kr.
|
2014
|
2015
|
2016
|
I alt
|
Budget:
Budgetområde 2.4 Natur, Miljø og Trafik:
- Projekt Tunnel under Rismarksvej
- Anlægsrammer – restbudget efter færdiggørelse af 2013
projekter:
- ”Vejreguleringer”
- ”Byudstyr”
- ”Trafiksikkerhedsplan”
- ”Bløde trafikanter”
I alt budget
|
-8.000
301
848
10.978
2.373
6.500
|
8.000
0
0
8.500
0
16.500
|
0
0
8000
0
8.000
|
0
301
848
27.478
2.373
31.000
|
Ansøgning:
Tunnel under Rismarksvej
|
6.500
|
16.500
|
8.000
|
31.000
|
|
|
|
|
|
Restbudget på anlægsrammer:
-Vejreguleringer
-Byudstyr
-Trafiksikkerhedsplan
-Bløde trafikanter
|
0
0
305
0
|
3.787
848
4.353
2.321
|
8.787
848
4.853
2.321
|
12.574
1.696
9.511
4.642
|
Afledt
drift andrager ca. 125.000 kr. pr. år, som er afsat i forbindelse med vedtagelsen
af budget 2014-17.
|
Bilag 1. Bilag 1 - Forslag 1a – 50 promille rampe langs Rugvang (Forslag 1a - 50 promille langs Rugvang.pdf) 2. Bilag 2 - Forslag 1b – 70 promille rampe langs Rugvang (Forslag 1b - 70 promille langs Rugvang.pdf) 3. Bilag 3 - Forslag 2a - 50 promille rampe langs Hvidkløvervej (Forslag 2a - 50 promille langs Hvidkløvervej.pdf) 4. Bilag 4 - Forslag 2b - 70 promille rampe langs Hvidkløvervej (Forslag 2b - 70 promille langs Hvidkløvervej.pdf)
|
B: Sager til afgørelse i udvalget
5. Ekspropriation og vejlukning til udførelse af
projektet "Cykelstier syd om bymidten"
Åbent - 2012/178403
|
Sagsresumé
”Trafik i
Odense 2013-2015” blev godkendt af byrådet på møde den 30/1 2013 og
beskriver en række
trafikale projekter, som udføres i de kommende år.
Byrådet har på mødet den
12/3 2013 blandt andet bevilget 4.000.000 kr. til projektering af projekt
”Cykelstier syd om bymidten” og på byrådets møde den 5/3 2014 bevilget 20.500.000
kr. til gennemførelse af projektet uden ekspropriation.
Projektet udføres i 2014 med
etape 1 fra krydset ved Vesterbro/Ansgargade/
Vindegade og frem til
krydset ved Filosofgangen/Klaregade/Klosterbakken. I 2015 udføres etape 2 på
Klosterbakken fra Klaregade til Albani Torv.
Rådgiverne er nu helt
færdige med projektering samt med vejprofil for etape 1.
Den fremtidige vejprofil indebærer,
at der skal erhverves 355 m2 grundareal fra 11 private lodsejere
langs med Ansgargade og Filosofgangen, da flere lodsejere i dag har
grundarealer i nuværende og fremtidigt fortov samt den fremtidige cykelsti.
Af hensyn til kapacitet og
trafiksikkerhed på Cityringen foreslås Gerthasvej lukket ud mod Ansgargade.
|
Indstilling
By- og
Kulturforvaltningen indstiller, at udvalget
godkender:
- Gerthasvej lukkes ved
Ansgargade.
- De nødvendige arealer erhverves
ved ekspropriation. Ved ekspropriation indvarsles der til åstedsforretning
i henhold til kapitel 5 i lov om offentlige veje – fastsættelse af
erstatning sker ved taksation; hvis der er enighed mellem Odense Kommune
og lodsejer herom, uden afholdelse af åstedsforretning.
- By- og Kulturudvalget
udpeger et medlem til at lede eventuelle åstedsforretninger.
|
|
Sagsfremstilling
Lukning af Gerthasvej
Gerthasvej lukkes ud mod
Ansgargade, da ind- og udkørsel ligger for tæt på krydset Ansgargade/Falen. For
mange opbremsninger samt ventende bilister på Ansgargade styrker ikke
kapacitet og trafiksikkerhed, og flere krydsningspunkter giver flere
konfliktpunkter mellem fodgængere, cyklister og bilister. Hvis det tillades
at køre højre ind og ud ved Gerthasvej, kan man ikke undgå at
venstresvingende bilister udnytter pladsen og kører venstre ind og ud. Herved
opstår netop ovenstående situation med opbremsninger og ventende bilister,
som laver kø på Ansgargade.
En lukning af vejen vil derfor
sikre bedre kapacitet og trafiksikkerhed på Ansgargade, som er en del af
Cityringen rundt om Odense centrum.
Beboerne i området ved
Gerthasminde kan fremover køre ind og ud ad Kirkegårds Allé og Vandværksvej.
Den involverede lodsejer samt de involverede beboere har været partshørt i
forbindelse med behovet for ekspropriation samt vejlukning. Gerthasminde
Beboer- og Grundejerforening har godkendt vejlukningen, og de håber, at
Odense Kommune vil hjælpe med bedre skiltning ved begge indkørsler til deres
byområde. Oversigt over høringssvar vedrørende vejlukningen fremgår af bilag
1.
Grundarealer erhverves ved
ekspropriation
Den fremtidige vejprofil med
ombygning af vognbaner, cykelstier og fortove indebærer, at der skal
erhverves 355 m2 grundareal fra 11 private lodsejere langs med
Ansgargade og Filosofgangen, da flere lodsejere i dag har grundarealer i nuværende
og fremtidigt fortov samt den fremtidige cykelsti.
De involverede lodsejere
har været partshørt i forbindelse med behovet for ekspropriation. Oversigt
over høringssvar vedrørende ekspropriation fremgår af bilag 2.
By- og Kulturudvalget
udpeger et medlem til at lede åstedsforretning. Der indvarsles til åstedsforretning,
i henhold til kapitel 5 i lov om offentlige veje.
Tidsplan
·
Etape 1 fra Vesterbro til
Klaregade udføres i 2014.
·
Januar 2014 til februar 2014 –
Partshøring af lodsejere og erhvervsdrivende.
·
Marts 2014 til august 2014 –
Ekspropriation.
·
Etape 2 fra Klaregade til Albani
Torv udføres i 2015.
|
Økonomi
Omkostninger er indarbejdet
i tidligere dagsordenpunkt fra den 11/2 2014.
|
Bilag 1. Bilag 1 - Oversigt over høringssvar vedrørende vejlukning af Gerthasvej (Bilag 1- Oversigt over høringssvar vedrørende vejlukning af Gerthasvej.pdf) 2. Bilag 2 - Oversigt over høringssvar vedrørende ekspropriation (Bilag 2 - Oversigt over høringssvar vedrørende ekspropriation.pdf) 3. Bilag 3 - Kort over etape 1 (2014-01-17 Illustrationsplan.pdf) 4. Bilag 4 - Ekspropriationer ved Ansgargade (TV1F-202_0.pdf) 5. Bilag 5 - Ekspropriationer ved Sdr. Boulevard (TV1F-203_0.pdf) 6. Bilag 6 - Ekspropriationer ved Filosofgangen vest (TV1F-204_0.pdf) 7. Bilag 7 - Ekspropriationer ved Filosofgangen øst (TV1F-205_0.pdf)
|
6. Støjhandlingsplan 2013
Åbent - 2013/152986
|
Sagsresumé
Den 3/12 2013
godkendte By- og Kulturudvalget, at støjhandlingsplanen 2013-2018 for
vejtrafik mv. blev sendt i offentlig høring på 8 uger. Der er kommet 2 høringssvar.
De omhandler støj fra trafikken på Kertemindevej og trafikstøj som følge af
ombygningen fra rundkørsel til signalanlæg i krydset Energivej/Svendborgvej. På
begge strækninger overskrider støjniveauet Miljøministeriets vejledende
støjgrænse på 58 dB. Dette er imidlertid også tilfældet for omkring 27.000
andre boliger og 50.000 andre personer i Odense Kommune.
De 2 indsigelser har ikke
givet anledning til ændringer i støjhandlingsplanen. Derudover er det for
tidligt at sige, om de vil få gavn af de foreslåede tiltag i planen. Det
skyldes, at det endnu er uafklaret om der etableres en støjpulje herunder retningslinierne
for puljen, og om støjdæmpende asfalt i højere grad skal prioriteres i drift
og vedligeholdelse af vejene.
De 2 indsigere vil blive
informeret om ovenstående.
Derudover skal det
bemærkes, at vejstrukturen ændres de kommende år i Odense med blandt andet
omdannelsen af Thomas B. Thriges Gade, åbningen af Odins Bro, Odense Letbane
og Munkebjergvejs forlængelse og dertilhørende tilslutningsanlæg. Det ændrer
det nuværende støjbillede, og eventuelle støjdæmpende tiltag behandles særskilt
i de konkrete projekter.
|
Indstilling
By- og
Kulturforvaltningen indstiller, at
udvalget godkender støjhandlingsplanen.
|
|
Sagsfremstilling
Der henvises til sagsresuméet.
|
Økonomi
Sagen har ikke økonomiske
konsekvenser for Odense Kommune.
|
Bilag 1. Støjhandlingsplan (Støjhandlingsplan.pdf)
|
7. Navngivning af Richard Møller Nielsens Plads
Åbent - 2014/040019
|
Sagsresumé
Odense Kommune
vil gerne hædre Richard Møller Nielsen ved at opkalde en plads efter ham.
Richard Møller Nielsen er
især kendt som træner for det danske landshold 1990-1996 og stod således bag
holdet, der blev europamester 26/6 1992.
Sine største triumfer
opnåede Richard Møller Nielsen, da han med Danmarks A-Landshold vandt
Europamesterskabet i fodbold 1992 i Sverige og Confederations Cup 1995 i
Saudi-Arabien, hvilket gør ham til den eneste danske landstræner, der har
opnået en finalesejr med det danske landshold i større internationale turneringer.
Desuden førte Richard
Møller Nielsen Odense Boldklub til 2 danske mesterskaber i henholdsvis 1977
og 1982 samt pokalmester i 1983.
Richard
Møller Nielsen blev kåret til Årets Træner i Danmark i 1975 og World Soccer
World Manager of the Year 1992. FIFA tildelte i 2004
Richard Møller Nielsen FIFA Centennial Order of Merit for sin indsats
indenfor fodbolden.
Forvaltningen
anbefaler, at navngivning foregår den 11/5 2014, hvor OB spiller sin sidste
hjemmekamp i denne sæson.
Richard Møller Nielsens
pårørende har godkendt navngivningen.
|
Indstilling
By- og Kulturforvaltningen indstiller, at udvalget godkender:
a) Pladsen ved hovedindgangen til TREFOR Park fremover
benævnes Richard Møller Nielsens Plads.
b) Arrangementet foregår den 11/5 2014, hvor OB spiller
sin sidste hjemmekamp i denne sæson.
|
|
Sagsfremstilling
Der henvises til
sagsresuméet.
|
Økonomi
Sagen har ikke økonomiske
konsekvenser for Odense Kommune.
|
Bilag 1. Oversigtskort til navngivning af Richard Møller Nielsens Plads (Richard 1.pdf)
|
8. IFLA - konference i Lyon, august 2014 (16/8 til 22/8
2014)
Åbent - 2014/036705
|
Sagsresumé
International
Federation of Library Associations and Institutions (IFLA) afholder sin
årlige internationale bibliotekskonference i Lyon den 16/8 til 22/8 2014.
IFLA-konferencen er årets
største internationale bibliotekskonference, der trækker flere tusinde
fagfolk og politikere fra hele verden.
Endeligt program foreligger
først i løbet af april 2014.
Det faglige tema for
konferencen 2014 er: Stronger
libraries - stronger societies.
En konference med temaer
på, hvordan bibliotekerne
understøtter samfundet både inden for læring, kultur og det digitale.
|
Indstilling
By- og
Kulturforvaltningen indstiller, at
udvalget godkender politisk deltagelse i konferencen.
|
|
Sagsfremstilling
Der henvises til
sagsresuméet.
|
Økonomi
Udgifter til deltagelse i
konferencen er beregnet til ca. 10.000 pr. person.
|
Bilag
Ingen bilag.
|
9. Udpegning af udvalgsmedlem til Imagine projektet
Åbent - 2013/032963
|
Sagsresumé
Odense Kommune deltager
sammen med 7 andre europæiske byer, et universitet og en lead partner i det 3
årige (2012-2014) EU-projekt "Imagine – Low Energy Cities" under
Interreg IVC programmet.
Da projektet tager
udgangspunkt i de eksisterende politikker, planer og strategier, der er
udarbejdet for en succesfuld overgang til et nyt (fossilfrit) energisystem,
er der i projektperioden planlagt to arrangementer med politisk deltagelse.
Begge afholdes i forbindelse med Energy Cities årsmøder. Det første blev
afholdt i Växjö i april 2013, og det sidste afholdes i Riga fra den 23/4 til 25/4
2014. Selve projektdelen finder sted den 24/4 2014, men der er selvfølgelig
mulighed for at deltage i hele arrangementet.
Det overordnede mål for
”Imagine – Low Energy Cities” er at gøre det muligt for både deltagende byer
og øvrige byer at udarbejde, gennemgå og vurdere deres lokale strategier for
overgangen fra det eksisterende energisystem til en ny energifremtid.
Projektet skal gøre byer i stand til at udarbejde en lokal ”Energy Roadmap
2050”, hvor man i samarbejde med lokale interessenter beskriver et fremtidigt
energisystem med et lavt energiforbrug baseret på vedvarende energi, samtidig
med at det ikke går ud over borgernes livskvalitet.
Projektets formål støtter
godt op om de mange aktiviteter, der er beskrevet i Energiplanen.
|
Indstilling
By- og Kulturforvaltningen indstiller, at udvalget udpeger et udvalgsmedlem,
der kan deltage i Imagine projektets politiske arrangement i Riga den 24/4
2014 (23/4 til 25/4 2014).
|
|
Sagsfremstilling
Projektets formål
Kommunerne står over for
store lokale udfordringer i overgangen fra det nuværende energisystem til et
fremtidigt energisystem med et lavt energiforbrug, som er baseret på vedvarende
energi. Grundlaget for projektet er, at denne transformation ikke må gå ud
over borgernes livskvalitet.
I overgangen til det
fremtidige energisystem er der behov for at inddrage mange interessenter, der
arbejder mod en fælles vision og når målene ved at skabe innovative og
integrerede løsninger.
Gennem udveksling af lokal
viden og erfaring mellem regionerne arbejder IMAGINE projektet på at få skabt
et værktøj, der gør det muligt for byerne at udarbejde, gennemgå og vurdere
deres egen strategi for overgangen fra det eksisterende energisystem til en
ny energifremtid. Der skal udarbejdes lokale ”Energy Roadsmaps 2050” - en
form for handlingsplan, hvor lokale interessenter inddrages i et samarbejde
med de lokale myndigheder.
Projektpartnere
Energy Cities i Frankrig
(Lead partner), HafenCity University, Hamburg i Tyskland (Universitets
partner) og byerne Dobrich i Bulgarien, München i Tyskland, Modena i Italien,
Milton Keynes i Storbritannien, Lille i Frankrig, Bistrita i Rumænien og Figueres
i Spanien.
|
Økonomi
Samlede omkostninger anslås
at udgøre ca. 5.000 kr. for fly, hotel og diæter afhængigt af, i hvor stor en
del af mødet man i øvrigt ønsker at deltage i. Projektet dækker 75 % af disse
omkostninger.
|
Bilag 1. Udkast til program for Energy Cities årsmødet i Riga den 23/4 til 25/4 2014 (riga2014_Draft programme_version_pour envoi.pdf)
|
C: Sager til drøftelse/forberedelse
10. Rammeudmelding 2015 - og den videre proces i By- og
Kulturudvalget
Åbent - 2014/006319
|
Sagsresumé
Budgetbidraget
til budget 2015 og overslagsårene skal ifølge Økonomiudvalgets rammeudmelding
rumme 4 overordnede elementer:
·
Revidering af By- og
Kulturudvalgets effektmål op mod byrådets 8 fælles effektmål, jf. beskrivelse
i bilag nr. 1.
·
Status på de udvalgte
analyseområder til budget 2016, (Biblioteker og Folkeoplysning).
·
Opgørelse over overførsler til
budget 2015.
·
Vurdering af afledt drift af
løbende anlægsrammer.
Økonomiudvalget har
besluttet, at 2015 skal være et ”implementeringsår” med henblik på at få
implementeret de tiltag, som er igangsat. Der er således ikke indarbejdet
yderligere budgetreduktioner i rammeudmeldingen. Såfremt det mod forventning
viser sig, at der med økonomiaftalen følger nødvendige budgettilpasninger, bliver
By- og Kulturudvalgets budgetramme tilpasset – svarende til udvalgets budgetandel.
Foruden en gennemgang af præmisserne
og opgaverne, som er stillet i Økonomiudvalgets rammeudmelding, vil
forvaltningen præsentere et forslag til proces for det samlede budgetarbejde
i 2014, jf. bilag nr. 2, indeholdende følgende yderligere elementer:
·
Gennemgang af udvalgets
driftsbudget – karakteristika og muligheder.
Økonomisk strategi, jf. bilag nr. 3. til sagen – skabelse af råderum til
fremtidig udviklingstiltag, omstilling og konstaterede udfordringer. Hvad er
ambitionerne i den kommende 4-årige periode – hvad skal vi gøre mere af og
hvad skal vi gøre mindre af?
·
Fokus på de 8 fælles effektmål i
udvalgsperioden – hvorledes sikrer vi at skabe den rette fokus på
effektmålene i alle de tiltag, der prioriteres i perioden.
Forvaltningen har en
ambition om, at der i nærværende og kommende års budgetprocesser rettes
fokus, med afsat i den økonomiske strategi, på at sikre, at vi til enhver tid
er rustet til at imødekomme kommende budgetreduktioner på den klogeste måde
samtidigt med, at vi er klar til at prioritere ressourcer til nødvendige politiske
prioriteringer og udviklingstiltag samt udefrakommende udfordringer.
|
Indstilling
By- og
Kulturforvaltningen indstiller, at
udvalget drøfter forslag til proces i forbindelse med budget 2015 og
overslagsårene.
|
|
Sagsfremstilling
Budgetbidraget til budget
2015 og overslagsårene skal ifølge Økonomiudvalgets rammeudmelding rumme 4
overordnede elementer:
·
Revidering af By- og Kulturudvalgets
effektmål op mod byrådets 8 fælles effektmål.
·
Status på de udvalgte
analyseområder til budget 2016, (Biblioteker og Folkeoplysning).
·
Opgørelse over overførsler til
budget 2015.
·
Vurdering af afledt drift af
løbende anlægsrammer.
Til budget 2016 er der på
forhånd udvalgt områder, som skal være genstand for afsøgning af potentiale
for mere effekt og færre omkostninger – med andre ord er der fokus på bedre
og billigere. Områderne er udvalgt på baggrund af kriterier som benchmarking,
volumen, viden og vilkår, og tilgangen for afsøgningen skal være ud fra et
helhedsperspektiv og borgerens livsforløb.
På By- og Kulturudvalgets
områder er Biblioteker og Folkeoplysning udvalgt.
Det skal dog pointeres, at
Økonomiudvalget i forbindelse med vedtagelsen af rammeudmeldingen har
besluttet at ”Økonomiudvalget præciserer at formålet med de nævnte
analyser vedrørende potentialer er at få belyst områdernes udviklingspotentialer,
hvor tankegangen ”Ny Virkelighed, Ny Velfærd” er bærende”.
Forvaltningen vil desuden
med udgangspunkt i en formuleret Økonomisk Strategi lægge op til en drøftelse
af ambitionsniveauet for omstilling og udvikling i den 4-årige
udvalgsperiode.
Med andre ord vil
forvaltningen lægge op til en drøftelse af behovet for at finde midler til:
·
Nødvendige politiske
prioriteringer – drift og anlæg.
·
Finansiering af udviklingstiltag.
·
Finansiering og prioritering af
udefrakommende udfordringer.
På udvalgsmødet vil der
være en gennemgang af udvalgets driftsbudget med fokus på karakteristika og
muligheder. I den forbindelse skal det oplyses, at udvalgets driftsbudget er
på ca. 1 mia. kr. En omprioritering på 1 % af budgettet vil derfor svare til
ca. 10 mio. kr.
Senere i budgetprocessen
vil der være en gennemgang af anlægs-/investeringsbudgettet og præsentation
af mulige handlemuligheder/omprioriteringer, samt allerede besluttede
bindinger og udfordringer.
Forvaltningen vil desuden
lægge op til en drøftelse af, hvorledes der sikres maksimal fokus på indfrielse
af byrådets 8 fælles effektmål i alle dele af de kommende års
budgetlægninger.
Figuren herunder viser, hvornår
By- og Kulturudvalget skal drøfte budget 2015 og i overskrifter, hvad
udvalget skal drøfte.
|
Økonomi
|
Bilag 1. Byrådets effektmål (Byrådets effektmål.pdf) 4. BKF instrumentbrætter (Politisk prioriteringsplatform BKF.pdf)
|
11. Drøftelse af gadekunst i Odense
Åbent - 2012/317021
|
Sagsresumé
I den
seneste tid har der været en stigende interesse for det område, der overordnet
kaldes for gadekunst. De 2 seneste kulturpolitikker i Odense Kommune har
endvidere haft et indsatsområde, hvor Odenses udendørs byrum skal være scene
for kulturelle og kunstneriske oplevelser. Den gældende kulturpolitik har
derudover et indsatsområde om at skabe kulturel kant i Odense.
I flere omgange har
forvaltningen modtaget generelle henvendelser om at skabe gadekunst i byen og
mere konkret har henvendelserne eksempelvis handlet om tilladelser og tilskud
til forskellige aktiviteter:
·
Opstilling af en midlertidig
graffitivæg på Østre Stationsvej.
·
Opsætning af strikkegraffiti i
byrummet.
·
Afholdelse af graffitiworkshop
på Odense Havn.
·
Etablering af et Hans Christian
Andersen-gavlmaleri af kunstneren Don John.
·
Etablering af flere gavlmalerier
i Brandts-området.
·
Opstilling af Det Fynske
Kunstakademis eksamensprojekter i byrummet.
Senest har forvaltningen
modtaget borgerønske om, at der udpeges permanente steder i byen, hvor man
lovligt kan udføre gadekunst – nærmere bestemt graffiti.
Gadekunst er et emne, som
mange har holdninger til. Nogen er meget imod, andre er store tilhængere.
Nogen lever af at vaske mure rene, andre lever af at rejse rundt i verden og producere
gadekunst.
Forvaltningen vurderer, der
er behov for en strategisk politisk drøftelse af, hvilken rolle gadekunst og graffiti
skal have i vores by, inden forvaltningen eventuelt igangsætter et
pilotprojekt, hvor der udpeges et antal vægge til lovlig gadekunst.
|
Indstilling
By- og Kulturforvaltningen indstiller, at udvalget drøfter, hvilken rolle
gadekunst og graffiti skal have i Odense Kommune.
|
|
Sagsfremstilling
Gadekunst kan forstås
bredt, som noget der sker i byrummet. Det kan fx være maleri og spray,
klistermærker, strik, perleplader eller lysprojektion og plakater. De
klassiske skulpturer og religiøse gavlmalerier rundt i byen kan også siges at
være en form for gadekunst. Dette dagsordenpunkt handler dog primært om det førstnævnte.
Gadekunst (herunder graffiti)
må betragtes som en uomgængelig del af Odenses vokseværk fra at være stor by
til at blive storby. Som alle andre storbyer i verden, er det en naturlig del
af de spontane og uplanlagte oplevelser, vi får, når vi færdes i byen.
Enkelte uddannelsesinstitutioner i Odense tilbyder gadekunst som fag.
Gadekunst og byudvikling
I forbindelse med større
byudviklingsprojekter i verdens storbyer forskes i, hvorledes gadekunst kan
være en medspiller i udviklingen af byer. I dansk forskning argumenteres også
for at gadekunst giver mulighed for at bruge byen som en legeplads, hvor
kunst bliver en integreret del af vores hverdag og bidrager med eftertænksomhed
og humor. Gadekunsten bidrager således til byliv på linje med alle andre
aktiviteter, som udfolder sig i det offentlige rum.
København og Aarhus kommuner
har arbejdet med, hvordan gadekunst kan gøre byen interessant. Ligeledes ser
vi helt aktuelle eksempler på at mindre byer afvikler større gadekunstprojekter
finansieret af offentlige midler. Projekternes formål har karakter af at være
både kulturelle, sociale, og økonomisk orienterede på vedligeholdelsesområdet.
Et eksempel kendes fra Kolding Kommune, hvor kommunens graffitipolitik har
reduceret den ulovlige graffiti i midtbyen med 80 %.
Byer som Køge, Horsens og
Aalborg har alle inviteret internationale kunstnere til at udsmykke byen på
”kommunens regning”. Norges fjerde største by Stavanger har gennem flere år endog
fået international bevågenhed med byens årlige festival for gadekunst kaldet
NuArt.
Gevinster og udfordringer
Den offentlige debat om
gadekunst er mangesidig og vedrører ikke mindst økonomiske, ejendomsretlige,
æstetiske emner.
Forvaltningen har afholdt
en intern workshop inkl. gæster fra gadekunstmiljøet, udvalgsformanden fra
Svendborg Kommune og Brandts. Workshoppen resulterede i udpegning af
gevinster, udfordringer og praktiske løsningsmodeller.
Af gevinster for Odense
blev der lagt vægt på:
•
At gadekunst vil bidrage til et
syn på Odense som en handlekraftig, levende og varieret by.
•
At synet på gadekunst som en
anerkendt kunstform er i tråd med Odenses udvikling fra stor by til storby.
•
At graffiti på ulovlige steder
måske mindskes, og derved resulterer i en besparelse på fjernelse af
graffiti. (Ulovlig graffiti vil dog aldrig udryddes helt).
•
At gadekunst i bred forstand kan
anvendes som byudviklingsinstrument til udsmykning, aktivering, og
profilering.
Af udfordringer for Odense
blev der lagt vægt på:
•
Modstandere vil påstå, at
kommunen faciliterer kriminalitet. Herunder påstande om, at stederne tiltrækker
lyssky aktiviteter.
•
At rammer og retningslinjerne
for de lovlige områder skal være meget tydelige.
•
At det handler om at finde de
rette steder, som er attraktive for gadekunstnerne og acceptable for naboer.
Stederne skal være synlige og ikke gemt væk for offentligheden.
Rådgivning vedrørende
løsningsmodeller og steder:
•
Rådgivningen fra SSP-arbejdet
er, at det ikke vil blive anderledes end andre steder, hvor unge mennesker
samles. Etablering af lovlige steder til gadekunst har ikke en relativt
større effekt på kriminalitet end andre aktiviteter rettet mod ungdomskultur.
•
Det skal være tryghedsskabende
steder, alle tør besøge.
|
Økonomi
|
Bilag 1.
Bilag 1 - Eksempler på gadekunst (Bilag 1 - Eksempler på gadekunst.pdf)
|
E: Orientering
14. Støtte til Kulturen 2014
Åbent - 2013/130860
|
Orientering
1.
Der er ydet 15.000 kr. i tilskud
til Odense Zombie Festival 2014 som består af foredrag, sminkning, Zombie
Walk og Zombie Crawl gennem Odense den 24/5.
2.
Dansk Palæstinensisk
venskabsforening er meddelt afslag på ansøgning om støtte til udgivelse af
digtsamling, da puljen ikke støtter bogudgivelser.
3.
Auschwitzdag Syd er meddelt
afslag på ansøgning om støtte til En by, to opstande: Warzsawa 1943-44:
Auschwitzdag 2014, da projektet falder uden for formålet med puljen.
4.
Emma Genz Productions er
bevilliget 10.000 kr. i tilskud til opførelse af teaterforestillingen
Livsbiografi på Teater Momentum.
5.
Camilla Gjernals Levin er
meddelt afslag på ansøgning om tilskud til bachelorudstilling på Det Fynske
Kunstakademi, da det falder uden for puljens formål at yde støtte til
eksamensprojekter.
6.
Teaterprojektet ”Min krop – min
sjæl – mine ar” er meddelt afslag, da projektet i højere grad er et
oplysningsprojekt om at sætte psykisk sygdom på dagsordenen, end det er et
kulturelt/kunstnerisk projekt.
7.
Guldægget 2014 er bevilliget en
underskudsgaranti på 5.000 kr. til gennemførelse af arrangementet i
samarbejde med Odense Filmværksted.
8.
Dansk Modelteaterforening –
Fynskredsen er bevilget 2.000 kr. i tilskud til gennemførelse af en
udstilling samt opførelse af modelteaterforestillinger i Historiens Hus.
9.
Dansk Islands Forening er
meddelt afslag på ansøgning om støtte til midvinter fest, da det falder uden
for puljens formål.
10. Swing the Shoes er bevilget 15.000 kr. til projekt Dansefusion
- Flashmob, et værk, der fusionerer de forskellige danseretninger fra hele
verden i en fælles koreografi og afsluttes i en Flashmob.
11. Teaterfabrikken er bevilget 22.500 kr. til
teaterstykket Købmanden i Venedig, som opføres på Teater 95b.
|
Bilag
Ingen bilag.
|
15. Orientering om indgåede driftsaftaler
Åbent - 2014/006809
|
Orientering
I Odense
Kommunes budget er der afsat midler til drift af en række kulturtilbud. By-
og Kulturforvaltningen har på baggrund af Odense Kommunes kulturpolitik indgået
driftsaftaler med specifikke kulturinstitutioner og -organisationer.
Driftsaftalerne indeholder udviklingsmål og aktivitetsmål, som evalueres ved
aftaleperiodens slutning.
Forvaltningen har fornyet
følgende to driftsaftaler:
·
Til drift af et filmværksted er
der indgået driftsaftale med Odense Filmværksted for perioden 1/1 2014 -
31/12 2016. Det årlige driftstilskud udgør 1.638.800 kr. (2014-niveau).
·
Til drift af et dukketeater er
der indgået driftsaftale med den private virksomhed Dukketeatret Svanen
gældende for perioden 1/1 2014 - 31/12 2016. Det årlige driftstilskud udgør
260.000 kr. (2014-niveau).
Forvaltningen har endvidere
fornyet følgende kontrakt:
·
Til drift af en balletskole er
der indgået kontrakt med Det Kongelige Teaters Balletskole i Odense for
perioden 1/8 2014 - 31/7 2017. Det årlige tilskud udgør 1.090.000 kr.
(2014-niveau).
|
Bilag
Ingen bilag.
|
16. Sammen om Centrum – udvidelse af arbejdsgruppen
Åbent - 2013/158404
|
Orientering
By- og
Kulturudvalget godkendte den 3/12 2013 Sammen om Centrums 8 overordnede
anbefalinger og 9 tilhørende konkrete initiativer. Anbefalingerne og
initiativerne er lavet af arbejdsgruppen med input fra borgere og
fagpersoner. Der peges på, hvordan man kan vende Odense bymidtes udvikling og
gøre den mere attraktiv for besøgende.
Arbejdsgruppens målsætning
er, at:
• der tiltrækkes flere besøgende til bymidten, der
bliver længere
• omsætningen i bymidtens butikker øges
• der skabes en øget synlighed af de eksisterende
aktiviteter i bymidten
Anbefaling 1 vedrører et
fortsat arbejde i gruppen samt en udvidelse af denne med det formål at være
bredere repræsenteret. By- og Kulturudvalget ønskede at få forelagt en sag
med de nye medlemmer af gruppen:
Arbejdsgruppen består p.t.
af:
·
Karsten Bill Rasmussen,
Cityhuset
·
Mark Beetson, Café Gertrud
·
Johnny Buchgraitz, Magasin
·
Birgitte Dyreborg, Odense
Cityforening
·
Jane Jegind, rådmand, By- og
Kulturforvaltningen
Arbejdsgruppen har vedtaget
at udvide gruppen med følgende personer:
- Anja Følleslev, daglig
leder af studenterhuset
- Henrik Dresbøll, ejer blandt
andet Cosmographic og er i bestyrelsen for Teater Momentum.
|
Bilag 1. Anbefalinger og initiativer for Sammen om Centrum (Anbefalinger og initiativer Sammen om Centrum 27.11.13.pdf)
|
17. Præsentation af Odense Bys Museer
Åbent - 2014/038094
|
Orientering
Udvalget
får en rundvisning på stedet og en kort præsentation omkring, hvilke projekter
Odense Bys Museer står overfor.
I den forbindelse
præsenteres forårets projekt ”H.C. Andersens Fodspor”.
Odense er fyldt med
autentiske lokaliteter, som har haft betydning for H.C. Andersen som dreng. I
centrum af byen ligger 13 af de væsentligste af disse, men kun få turister er
i stand til at finde lokaliteterne.
Med projektet ”I H.C.
Andersens Fodspor” vil den interesserede Andersen-turist opleve Odense ikke
blot som en by med et H.C. Andersen-museum, men at hele det gamle bycentrum
er H.C. Andersens Odense.
Projektet omfatter en
trestrenget synliggørelse:
- Fysisk
markering i form af H.C. Andersens Fodspor, der vil binde de 13 lokaliteter
sammen, en rute på ca. 2,4 km. Det planlægges, at ruten påbegyndes
allerede på Odense Banegård og med en afstikker til Odense Åfart.
- Brochurer
med fortælling om H.C. Andersens Odense på 10 forskellige sprog.
- Formidling
på de enkelte lokaliteter med brug af apps som supplement til trykt
materiale.
H.C. Andersens Fodspor vil
indgå i den H.C. Andersen-pakke, som aktuelt søges skabt som et samlet tilbud
til både inden- og udenlandske turister. Pakken omfatter H.C. Andersens Hus,
Børnekulturhuset Fyrtøjet, H.C. Andersen Paraden i Lotzes Have, H.C. Andersens
Barndomshjem, Odense Åfart, Odense Zoo, En Landsby fra H.C. Andersens tid
(Den Fynske Landsby) m.m.
Region Syddanmark har
bevilget 450.000 kr. til projektet, og H.C. Andersen Fonden indgår med et
tilsvarende beløb. Realiseringen af projektet påregnes gennemført i løbet af
foråret således at en indvielse af H.C. Andersens Fodspor kan ske i slutningen
af juni.
På By- og Kulturudvalgets
møde den 18/3 vil projektet nærmere blive præsenteret, og udvalget vil
besigtige prøver på de fysiske fodspor.
|
Bilag
Ingen bilag.
|
|